SİNEMA VE İDEOLOJİ:DOĞULU KATİLE BATILI PERSPEKTİFTEN BAKMAK
DOI:
https://doi.org/10.32955/neuissar2024311041Anahtar Kelimeler:
Sinema, ideoloji, rasyonalite, suç ve suçluÖzet
İnsanlık tarihinde işgal ettiği yer kadar eski olmasa da şiddet olgusunun sinema dâhilinde kapladığı yer oldukça eskilere dayanmaktadır. Buna göre, bir yandan şiddet hikâyeleri sinemayı beslerken; diğer yandan anaakım hemen her sinema filminde şiddetin öznesi yürürlükteki kanunlar, dini kurallar ya da ahlaki normlar tarafından mahkûm edilmektedir. Bu minvalde Robert Cullen tarafından kaleme alınan The Killer Department (1993) adlı romanda Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB)’nin son yıllarına denk gelen kronolojide canice cinayetler işleyen bir seri katilin hikâye edilmesi oldukça ilgi çekmiştir. Bu nedenle çalışmanın araştırma evreninde Cullen’in hikâyesinden esinlenen Yurttaş X (1995), Evilenko (2004) ve Child 44 (2015) adlı sinema filmleri bulunmaktadır. Bahse konu filmlerin bir diğer ortak özelliği tümünün batılı yapım şirketleri tarafından sinemaya uyarlanmış olmasıdır. Diğer yandan Andrei R. Chikatilo adındaki seri katil tarafından işlenen cinayetlerin hikâye edildiği Citizen X (1995) adlı sinema filmi, doğulu bir katile batılı perspektiften yaklaşılması ve soğuk savaş retoriği çerçevesinde kurgulanan dramatik anlatısı nedeniyle sinema ile ideoloji arasındaki ilişkiye göndermeler yapmaktadır. Filmin dramatik anlatısına hâkim bakış açısı tarafından şiddetin kaynağına ilişkin yapılan batılı tarifler nedeniyle Sovyet ideolojisinin mahkûm edildiği tespit edilmiştir.



