SİNEMANIN İDEOLOJİSİNİ OKUMAK: MUHAFAZAKÂR İDEOLOJİ VE DEMİR LEYDİ

Yazarlar

  • Bahtiyar Ahu ALPASLAN YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
  • Kübra Özarslan

DOI:

https://doi.org/10.32955/neuissar2023221047

Anahtar Kelimeler:

İletişim çalışmaları, medya, ideoloji, sinema, Demir Leydi

Özet

Postmodern çağımızda, moderniteden kopuşu temsil eden ve Neoliberal ekonomik politikaların tüm dünyaya yayılmasıyla birlikte, milliyetçiliği vurgulayan muhafazakar ideolojinin, modernizm, serbest piyasa, gelenekler ve yerellik krizlerine uyum sağlayarak yeniden canlanışına tanık oluyoruz. Sosyal Darwinizm düşüncesine çok yakın olan ve sosyal devlet anlayışıyla oldukça sorunlu olan bu ideoloji, sinemaya da yansımış ve entelektüel olarak yeniden üretilmiştir. Demir Leydi filmi (“Demir Leydi”, 2011), bu ideolojinin yeniden üretildiği filmlerden biridir. Anlam yaratma aracı olarak, bu filmler ideoloji öğeleri türünden medya içerikleridir. Eleştirel politik ekonomi yaklaşımı açısından üretilmiş örtük veya açık anlamları ortaya çıkarmak için, egemen ideolojinin sinemaya bilinçli veya bilinçsiz olarak nasıl yansıtıldığını fark ederek filmleri ideolojik bir bakış açısıyla analiz etmek çok önemlidir. Bu makalede, Demir Leydi filminin ideolojik karakterinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu amaçla çalışmada ideolojik analizin eleştirel yöntemi kullanılmaktadır.

Yayınlanmış

2025-03-11