MODERN TOPLUM VE ŞİDDET İLİŞKİSİ: TESADÜFİ BİR KRONOLOJİNİN 71 PARÇASI FİLMİNİN SOSYOLOJİK OKUMASI
DOI:
https://doi.org/10.32955/neuissar202212570Anahtar Kelimeler:
Modernleşme, Modern Toplum, Şiddet, Michael Haneke, Sinema, TemsilÖzet
Modern toplumlarda bireylerin, kapitalist sistem içerisinde gündelik yaşam pratikleri
mekanikleşerek rutin ve monoton bir hale gelmektedir. Yaşamın tüketim ekseninde
şekillendiği ve sürekli medyanın ve televizyonun şiddetine maruz kalındığı bu modernist
yaşamda bireyselleşen insanlar, yabancılaşma, iletişimsizlik ve yalnızlık içinde
kalmaktadırlar. Bu sistemin getirilerinden biri olan gündelik yaşamda değerlerin ve
anlamın yitirilmesi ile birlikte, insanların baş edemediği bir bunalım açığa çıkmakta
ve şiddete başvurdukları görülmektedir. Bireysel boyutta başlayan bu çökünü,
toplumsal bir çöküntüye dönüşmekte ve şiddet, modern toplumların sorunlarından
biri haline gelmektedir. Sinema kendi kurduğu temsillerle toplumları etkileme
gücüne sahipken, bir yandan da toplumsal ilişkilerden etkilenen bir sanat dalıdır.
Her dönemde sinema tarafından kullanılan şiddet teması, tür filmlerinde bir araç
olarak görülüp ideolojik veya popüler kültüre hizmet ederken, auteaur yönetmenler
tarafından birtakım kaygılara cevap aramak için eleştirel bir yaklaşımla
kullanılmaktadır. Bu çalışmada, sosyolojik eleştiri bakış açısıyla, auteaur bir yönetmen
olan Micheal Haneke’nin “Tesadüfi Bir Kronolojinin 71 Parçası” filmi aracılığıyla,
modern toplum ve şiddet ilişkisinin sinema üzerinden temsilini okumak amaçlanmıştır.