MODERN TOPLUM VE ŞİDDET İLİŞKİSİ: TESADÜFİ BİR KRONOLOJİNİN 71 PARÇASI FİLMİNİN SOSYOLOJİK OKUMASI

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.32955/neuissar202212570

Anahtar Kelimeler:

Modernleşme, Modern Toplum, Şiddet, Michael Haneke, Sinema, Temsil

Özet

Modern toplumlarda bireylerin, kapitalist sistem içerisinde gündelik yaşam pratikleri

mekanikleşerek rutin ve monoton bir hale gelmektedir. Yaşamın tüketim ekseninde

şekillendiği ve sürekli medyanın ve televizyonun şiddetine maruz kalındığı bu modernist

yaşamda bireyselleşen insanlar, yabancılaşma, iletişimsizlik ve yalnızlık içinde

kalmaktadırlar. Bu sistemin getirilerinden biri olan gündelik yaşamda değerlerin ve

anlamın yitirilmesi ile birlikte, insanların baş edemediği bir bunalım açığa çıkmakta

ve şiddete başvurdukları görülmektedir. Bireysel boyutta başlayan bu çökünü,

toplumsal bir çöküntüye dönüşmekte ve şiddet, modern toplumların sorunlarından

biri haline gelmektedir. Sinema kendi kurduğu temsillerle toplumları etkileme

gücüne sahipken, bir yandan da toplumsal ilişkilerden etkilenen bir sanat dalıdır.

Her dönemde sinema tarafından kullanılan şiddet teması, tür filmlerinde bir araç

olarak görülüp ideolojik veya popüler kültüre hizmet ederken, auteaur yönetmenler

tarafından birtakım kaygılara cevap aramak için eleştirel bir yaklaşımla

kullanılmaktadır. Bu çalışmada, sosyolojik eleştiri bakış açısıyla, auteaur bir yönetmen

olan Micheal Haneke’nin “Tesadüfi Bir Kronolojinin 71 Parçası” filmi aracılığıyla,

modern toplum ve şiddet ilişkisinin sinema üzerinden temsilini okumak amaçlanmıştır.

İndir

Yayınlanmış

2022-07-22