SÜPER KAHRAMANLARIN YAŞAMA MEKANLARI: BATMAN EVLERİNİN DÖNÜŞÜMÜ
DOI:
https://doi.org/10.32955/neuissar202212571Anahtar Kelimeler:
Süper kahramanlar, Batman, Yaşama Mekanı, KimlikÖzet
Süper kahramanların her birinin farklı güçleri ve farklı amaçları, dolayısıyla farklı
karakterleri vardır. Toplumsal, kültürel ve siyasal olaylardan etkilenerek yaratılan
süper kahramanlar, 1938’den günümüze dek çizgi romanlar, filmler, oyunlar ve
oyuncaklar aracılığıyla hayatımızın bir parçası olmuştur. Süper kahramanlar sosyal
ortamlarında süper güçlerini ve kimliklerini gizledikleri için, genellikle yaşama ve
çalışma alanlarının farklı yerlerde konumlandığı söylenebilir. Hem yaşama hem
de çalışma alanları karakterlerini yansıtacak şekilde kurgulanmıştır. Bu makalenin
amacı genelde süper kahramanların ve özelde Batman’ın karakter özelliklerinin
yaşama mekanlarındaki temsiliyetini analiz etmektir. İlk olarak 1943’te çekilen ‘The
Batman’ filminden bugüne gelen sürede sadece film endüstrisinde kullanılan teknoloji
değişmemiş, Batman’ın karakteri, karakterin bir parçası haline gelen kostümleri
ve yaşama mekanları da dönüşüm geçirmiştir. Gotham Şehri’nden (Gotham City)
başlayarak Batman karakteri ile ilişkilendirilen kentsel ve mimari mekanların gelişimi
güçlü şekilde Batman filmlerinde yer bulmaktadır. Batman mağarası aracılığıyla da
iç mekan tasarımı karakter özelliklerini yansıtan önemli bir araç olmuştur.
Batman’ın Wayne Malikanesi’nden (Wayne Manor) son filmdeki Bruce Wayne
(Batman) için yeniden tasarlanan Batman Cam Evi’ne giden süreçte, yaşama
mekanının tasarımındaki değişim Batman’ın yaratıldığı sosyo-kültürel bağlamda ele
alınmıştır. Makalenin temel malzemesini oluşturan film analizleri yazılı kaynaklarla
desteklenmiştir. Bu makale günümüz tüketim dünyasında sıradan insanın hor görülen
hayatına bir alternatif olarak sunulan süper kahramanların varlıklarını gelecekte de
sürdüreceğini ön görmekte ve çalışma süper kahramanların yaşama mekanlarının
kurgu ve var olan arasındaki izini sürmek isteyenlere ışık tutmayı amaçlamaktadır