Article Template
Article Title (Times New Roman 12 pt Bold)
Writer (Name SURNAME)[1] (Times New Roman 10 pt Bold)
E.mail: mail@...
Orcid: https://orcid.org/0000-0001-0000-0000
DOI: please leave blank
Abstract: (Times New Roman 11 Bold)
Rumi has revealed a distinguished personality and identity with his works, thoughts, and way of life. Rumi has lived in the hearts of the people of the heart in east and west, mainly in Anatolia, for eight hundred years with this personality and identity. One of the most essential characteristics of Rumi is that he was a natural teacher and educator. Rumi revealed this characteristic in his works such as Mansavi, Divan-e Kabir, Fih-i Ma Fih, Majalis-i Seb'a, and Mektubat that have survived to the present day. These works of Rumi are complete with messages of education and training. By writing these works, Rumi advises people to be functional first to themselves and then to their society. (Times New Roman 11 pt Normal)
Keywords: Rumi, Education, Sufism,
Özet:
Mevlâna, eserleriyle, düşüncesiyle, yaşam biçimiyle seçkin bir şahsiyet ve kimlik ortaya koymuştur. Mevlâna bu şahsiyeti ve kimliğiyle Sekiz yüz yıldır Anadolu başta olmak üzere doğuda ve batıda gönül ehlinin gönlünde yaşamaktadır. Mevlâna’nın en önemli özelliklerinden biri de gerçek bir öğretmen ve eğitimci olmasıdır. Mevlâna bu özelliğini günümüze kadar gelen Mesnevî, Divân-ı Kebir, Fîh-i Mâ Fîh, Mecâlis-i Seb’a ve Mektûbât isimli eserlerinde ortaya koymuştur. Mevlâna’nın bu eserleri eğitim ve öğretim mesajlarıyla doludur. Zira Mevlâna bu eserlerini kaleme alarak insanların önce kendisine, daha sonra içinde bulunduğu topluma faydalı olmasını öğütlemektedir. Mevlâna eserlerinde temel olarak insanlarının kendisine, topluma ve yaratıcısına karşı sorumluklarının nasıl olması gerektiğini ifade etmektedir.
Anahtar Kelimeler: Mevlâna, Eğitim, Tasavvuf,
Giriş/ Introductin:
Sâfi Arpaguş tarafından kaleme alınan “Mevlevilikte Ma’nevi Eğitim” isimli ve üç bölümden meydana gelen eserde daha çok Mevlevilikte eğitim ve insan yetiştirme mekanlarından olan Mevlevihaneler hakkında şu başlıklar altında bilgi verilmektedir: Birinci bölümde “Bir Manevî Eğitim Kurumu: Mevlevihane ve Matbah-ı Şerif” konusu içinde Mevlevihanelerin mimari ve idari yapısı, Mevlevihane’de yaşayanlar, Matbah-ı Şerif ve görevlileri hakkında açıklama yapılmıştır (Arpaguş, 2009, s. 83-153).
Eserin ikinci bölümünde Mevlevîlikte eğitimin temeli olan “Çilenin Mahiyet ve Adabı” başlığı altında çile, Mevleviliğe giriş ve çilenin tamamlanması hakkında bilgiler verilmiştir (Arpaguş, 2009, s. 157-216). Üçüncü bölümde bir Mevlevihane’de tasavvuf eğitimin nasıl olması gerektiğinin anlatıldığı “Mevlevihane’de Manevî Hayat” başlığı altında Mesnevî dersleri, sema’, evrad ve ism-i celâl okuma, murakabe, lokma pişirme, âyin-i cem, güzel sanatlar eğitimi, matbah disiplini, vefat ve cenaze merasimi gibi insanın maddî ve manevî yaşantısının nasıl olduğuna dair açıklamalar yapılmıştır (Arpaguş, 2009, s. 219-320).
Subtitle/ alt başlık (Times New Roman 11 Italic Bold)
Zira kendisi yalnız başına öğrenim almaya çalışan kimse ancak kendini görür ve kendi kapasitesince bilgi öğrenebilir. Halbuki başkalarının görüş ve bilgisi insanın düşünce ve öğrenme dünyasını genişletir.
Mevlâna öğrenme sürecinin öğretmensiz olmayacağına inanmakta ve öğrenme sürecinde eğitimcinin gerekliliğini şu şekilde açıklamakta ve arkasından öğretmenin saygı duyulması gereken bir kişi olduğunu dile getirmektedir:
این عمل وین کسب در راه سداد (Times New Roman 11 Bold)
کی توان کرد ای پدر بیاوستاد
دونترین کسبی که در عالم رود
هیچ بیارشاد استادی بود
اِن رَاَیتُم نَاصِحِینَ اَنصِفُوا
بَادِرُوا التَّعلِیمَ لَا تَستَنکِفُوا
(Mesnevî-i Manevî, 5/1053-1054, 1058)
“Doğruluk yolunda bu amel ve kazanç öğretmensiz nasıl yapılabilir? Ey baba!” (Times New Roman Normal 11 Italic)
“Dünyada yapılan en düşük kazanç, bir ustanın yol göstermesi olmadan nasıl olur?”
“Öğüt verenleri gördüğünüzde insaf edin; öğrenmeye çalışın, geri durmayın” (Mesnevî, 5/ 1053-1054, 1058).
Conclusion/ Sonuç:
Bir bildiri çerçevesinde hazırlanan bu çalışmada kendisinin Mesnevî isimli eserinden yararlanılarak Mevlâna’nın öğretmen şahsiyeti ortaya konulmaya çalışılmıştır. Mevlâna’nın öğretmen şahsiyeti ve verimli bir eğitim-öğretim için; yenilik ve yenilikçilik, eğitim ve öğretimde süreklilik daha da artması mümkündür.
KAYNAKÇA (Calibri 11 pt Bold)
Arpaguş, Sâfi (2009), Mevlevîlikte Manevî Eğitim, İstanbul, Vefa Yayınları. (Calibri 11 Pt Normal)
Ergün, Mustafa (1993), İnsan ve Eğitimi (Mevlâna Üzerine Bir Deneme), Ankara, Ocak Yayınları.
Öngören, Reşat (2004), “Mevlâna Celâleddîn-i Rûmî, DİA, c. 29, Ankara, s. 441-448.
Usta, Mustafa (1995), Divan-ı Kebîr’de Mevlâna’nın Eğitim Görüşü, İstanbul, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları
Attention Please / lütfən diqqət ediniz:
Sətirlər arasındakı məsafə 1 sm-dir, Sağdan sola olan məsafə 4,5 sm-dir, Yuxarıdan aşağıya qədər olan məsafə 5 sm-dir
Line spacing 1 cm, Right- left spacing 4.5 cm, Top- bottom spacing 5 cm
[1] Prof. Dr., Chigago Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Chigago- ABD (Calibri 10 Normal pt)