TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÖLÜMCÜL KADIN (FEMME FATALE) TEMSİLİ; BECKY SHARP (1935) FİLMİ
DOI:
https://doi.org/10.32955/neuissar2024311009Anahtar Kelimeler:
Femme Fatale, Becky Sharp, Kadın, Temsil, CinsiyetÖzet
Edebiyat ve sanat tarihinde, kadın temsili ve yapısı genellikle erkek sanatçı ve yazarlar tarafından toplumsal cinsiyetiyle karakterize edilir. 19. yüzyıla kadar batı kültüründe kadın temsili, yoğun hegemonik kültürel yaratımlarla tanımlanmış, geleneksel olarak eşit olmayan cinsiyetin iktidarıyla mücadele eden bir düzlemde; erkek tarafından tanımlanan alanlar içinde ele alınmıştır. Kültürel yaratımlar ve daha spesifik olarak kadın temsilleri, erkeklerin kadınlar üzerindeki varsayılan gücü ve üstünlüğü gibi toplum tarafından kabul edilen ancak sorgulanmayan ideolojilere dayanır veya bunları yeniden yaratmaya hizmet eder. İdeolojinin işlevi, tarihin belirli bir noktasında bir toplumdaki açık güç ilişkilerini frenlemek ve bunları şeylerin doğal, ebedi düzeninin bir parçası olarak göstermektir. Viktorya dönemi edebiyatı ve sanatında kadınların temsili, kadınlık, toplumsal cinsiyet rolleri ve toplumsal beklentiler gibi daha geniş temalarla yakından ilişkiliydi. Femme fatale, erkek egemen ideolojilere karşı bir güç sembolü olarak görülür ve normatif kadın cinselliğinin ötesine geçer. Bu yönüyle Becky Sharp (1935) ideolojik işlevin yeniden üretildiği ve femme fatale temsilinin ortaya çıktığı filmlerden biridir. Filmde Becky Sharp, genellikle cinsellik, manipülasyon ve güç ile ilişkilendirilir. Cinsel çekiciliği ve manipülatif eylemleriyle, seçtiği kurbanları kontrol eder ve toplumdan kopmalarına neden olarak onları iflas ettirir. Bu makale, on dokuzuncu yüzyıl İngiltere'sinde, özellikle Viktorya dönemi sanat ve edebiyatında ortaya çıkan; William Thackeray'in Vanity Fair: Kahramansız Bir Roman kitabındaki Becky karakterinde ve daha sonra Rouben Mamoulian'ın kitaptan uyarlayarak beyaz perdeye taşıdığı Becky Sharp (1935) filminde; femme fatale temsilini, ideolojik bir perspektif çerçevesinde filmden görsellerle ve kitaptan alıntılarla birlikte detaylıca ele almaktadır. Bu çalışmanın amacı, film ve edebiyat bağlamında Viktorya döneminin önemli toplumsal ve tarihsel değişimlerinin izini sürmek ve bunların toplumsal cinsiyet bağlamında femme fatale inşasını nasıl etkilediğini incelemektir. Çalışma, femme fatale kavramını feminist bir bağlamda ele alırken, kadınların erkeklerin egemen ideolojisine meydan okumak için kadın cinselliğini kullanırken yine de toplumun sınırlamalarına ve beklentilerine bağlı olduklarını ortaya koymuştur. Bu makale, bütünsel olarak; film özelinde femme fatale temsilinin inşasını; gelişimini ve bu imgenin biçimsel ve tarihsel dönüşümlerini araştırmayı amaçlamaktadır.