BİR İKTİDAR VE ÖZGÜRLÜK ALDATMACASI: PRE-CODE 1 DÖNEMİNİN DÜŞMÜŞ KADINLARI

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.32955/neuissar202212565

Anahtar Kelimeler:

Pre-Code, MPPDA, Yapım Yönetmeliği, Düşmüş Kadın Filmleri, Will Hays

Özet

Bu makale 1930-1934 yılları arasında, Hollywood’un en görkemli çağının ahlaki

tonunu belirleyen Yapım Yönetmeliği’nin yaptırım gücü kazanmasını sağlayan

Pre-Code dönemini inceler. Bu dört yıllık süreç sinema endüstrisi ile kilise arasındaki

savaşın ayyuka çıktığı bir dönemdir ve kilisenin manipülasyonlarıyla Hollywood’a

karşı farazi bir ahlaksızlık suçlaması ile tanımlanır. Büyük Buhran’ın hemen

ardından ön plana çıkan Düşmüş Kadın Filmleri’ndeki cinsel temalar (ama özellikle

dişil cinsel güç) muhafazakar baskı gruplarının sinema karşıtı eylemlere atılmasına

sebep olur. Diğer yandan liberal sinema tarihçilerine göre Düşmüş Kadın Filmleri

kadının eril otoriteyi sarstığı, özgürleştiği ve yaşamı üzerinde söz hakkına kavuştuğu

tarihsel bir dönemeç olarak işaretlenir. Makale bu çatışmayı merkeze alarak

muhafazakar kesimin ahlaksız olarak nitelediği yapımların ve 1930-34 yılları arasında

Hollywood anlatılarında kadının önceki ya da sonraki dönemlerden daha fazla özgür

olmadığını saptar. Bu anlatılarda erkeğin fallosantrik egemenliğini güvence altına

alan ve kadının tabi olmasını doğallaştırarak meşrulaştıran bir anlatı stratejisi ve

olay örgüsü tercih edildiği görülür - kadın, görünüşte, erkeğin iktidarını sorgular,

onun kendisi üzerindeki hakimiyetine son verir ancak finalde yeniden eril tahakküm

altına girmeyi, kendi rızasıyla, kabullenir. Makale aynı film döngüsü içinde farklı olay

örgülerine sahip örnekler üzerinden bu iddialara meydan okumaktadır.

İndir

Yayınlanmış

2022-07-22