SİNEMA VE TELEVİZYONDA YENİ BİR KADIN HAREKETİ: ARABESKİN ÂŞIK KADINLARI
DOI:
https://doi.org/10.32955/neuissar202212568Anahtar Kelimeler:
Madun, İktidar, Arabeskin Âşık KadınlarıÖzet
Arabeskin Âşık Kadınları isimli belgesel dizi, ötekileştirilen, görünür oldukları
hâlde görmezden gelinerek sömürülen arabesk kadın şarkıcıların dezavantajlı
yaşam öykülerini ve suskunluklarının sebeplerini anlatmaktadır. Dizide aktarılan
kadınların hikâyesi, madunun suskunluğuna örnek teşkil etmektedir. Hikâyenin
yine erkek çoğunluğun üretiminde duyulur ve görünür olması, şarkıcıların
içselleştirilmiş maduniyetini yansıtan, üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur.
Dizi, içerik olarak cinsiyet eksenli adaletsiz sömürü düzenini anlatıyor olmasına
karşın madunun konuşmasına olanak sağlayan yapının erkek üretiminde ve
kontrolünde olması toplumsal yapıyla örtüştüğünden, madunun gerçekten konuşup
konuşmadığı sorgulanmalıdır. Her bölümünde madun, doğrudan kendisi ya da
yakınları aracılığıyla “konuşturulduğu”, kimlik olarak merkezde olduğu hâlde,
içerik ve mekân hâkimiyetinin erkeklik kurgusundan kazanıldığı ve kaybedildiği
dizi mecrasında Arabeskin Âşık Kadınları, “hegemonik erkeklik” üretimi bir yapım
olarak feminist içeriğini ve iddiasını korumaya çalışır. Bu bağlamda madunun
erkek egemen yapıda konuşabilme imkânı/imkânsızlığı ve ölçüleri açısından
dizi önemli bir boşluğu doldurmasına karşın, o boşluğu bir kez daha oluşturur