İNGİLİZ SÖMÜRGE DÖNEMİNDE MİLLİYETÇİLİK BAĞLAMINDA KIBRIS’TA SİNEMA: “THE FIRST OF THE FEW” FİLMİNİN İNCELENMESİ
DOI:
https://doi.org/10.32955/neuissar202212569Anahtar Kelimeler:
Spitfire, Sömürge, İngiliz, Kıbrıs, İkinci Dünya Savaşı, milliyetçilikÖzet
Sanat, özgür yapısıyla çoğu zaman iktidar eleştirisi yapsa da toplumlar tarihi boyunca
sanatın, iktidarın denetimi altında ve iktidarın gücünü pekiştirmek için kullanıldığı
bilinmektedir. İktidar, meşruiyetini sağlamak ve propagandasını yayabilmek
için sanata ve sanatsal ürünlere ihtiyaç duymaktadır. İktidar üzerinde rahatsızlık
yaratabilen bir iletişim aracı olarak sanat, tarih boyunca her dönem iktidarları tehdit
ederken devlet tekeliyle bir propaganda aracına dönüştürülmeye çalışılmaktadır.
Kıbrıs’ın Büyük Britanya’nın sömürgesi olduğu dönemde sinema, yeni sanat alanı
olarak yaygınlaşmaktaydı. İngiliz iktidarı, bu yeni yaygınlaşan ve insanların ilgisini
çeken sanat mecrasını, propaganda aracı olarak kullanmıştır. Bu çalışmada,
İngiltere’nin Kıbrıs’ta sömürge yönetimi olarak iktidarını sürdürdüğü İkinci Dünya
Savaşı sırasında, milli duyguların pekiştirilmesi, savaşa asker gönderilmesi
ve maddi kaynak sağlanabilmesi bağlamında sinema sanatının etkisi incelenmektedir.
Çalışmada Leslie Howard’ın yönettiği ve 1942 yılında yayımlanan “The First
of a Few” filmi incelenmiş ve İkinci Dünya Savaşı sırasında ortaya çıkan
“Spitfire” tipi uçaklarla İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri’nin savaştaki rolü
ve bu rolün propaganda malzemesine nasıl dönüştürüldüğü incelenmiştir.