Davranışsal Haritalama Metodu ile Mekânsal Dinamiklerin Belirlenmesi, İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Ek Bina Örneği

Yazarlar

  • Hediye Acar Dicle Üniversitesi
  • Demet Aykal Dicle Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü

DOI:

https://doi.org/10.32955/neujna202481736

Anahtar Kelimeler:

Davranışsal haritalama- Eylem haritası- Dolaşım haritası- Eğitim mekânı

Özet

Mekân canlı ve dinamik bir yapıya sahip olduğundan, zaman içerisinde değişen yaşam koşularına uyum sağlayabilmesi gerekmektedir. Değişen koşullar karşısında kullanıcı özellikleri ve ihtiyaçları da değişim göstermektedir. Çalışma kapsamında eğitim yapılarındaki mekânsal dinamikleri belirlemek için İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ek binası ele alınmıştır. Yapılan çalışmayla, belirlenen fakülte yapısını kullanan bireylerin mekânsal deneyimleri gözlemlenerek, eğitim verilen alanın çalışma disiplinine ve kullanıcı profiline uygunluğu saptanmaya çalışılmıştır. Eğitim verilen mekânların, eğitimin hangi alanda verildiği, kullanıcıların sosyal ve kültürel düzeyleri, mesleki gereklilikler ve eğitimin uygulanabilirliği gibi durumlara elverişli olması gerekmektedir. Çalışmada, mekân analiz yöntemlerden biri olan davranışsal haritalama tekniği kullanılmıştır. Gözlemler bir gün ara verilecek şekilde 14.11.2022 pazartesi, 16.11. 2022 çarşamba ve 18.11.2022 cuma günleri olmak üzere 3 ayrı günde yapılmıştır. Günün farklı dilimlerindeki kullanımı görmek açısından ise gün 3 ayrı dilime bölünerek öğleden önce 11:00-12:00, öğle arası 12:00-13:00 ve öğleden sonra 13:00-14:00 olarak gözlemlenmiştir. Alınan veriler doğrultusunda İnönü üniversitesi güzel sanatlar fakültesi ek binanın mekânsal potansiyelleri ve kullanım durumu belirlenmiştir.

İndir

Yayınlanmış

2024-03-31